Metropolia dla Turystyki

Metropolia dla Turystyki

Turystyka jest jedną z najważniejszych i najlepiej rozwijających się branż Obszaru Metropolitalnego i regionu pomorskiego. Turystów zachęcają do przyjazdu niepowtarzalne walory przyrodnicze oraz wielokulturowe dziedzictwo regionu, będące spuścizną po mieszkających tu pokoleniach rdzennej i napływowej ludności. Atrakcyjność turystyczna przekłada się na dynamiczny rozwój infrastruktury turystycznej. Metropolia może pochwalić się wyjątkową ofertą nie tylko dla turystów, lecz także mieszkańców metropolii.

Dynamiczny wzrost zainteresowania Obszarem Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot wśród turystów zagranicznych to efekt aktywności samorządów i organizatorów turystyki na targach branżowych. Liczba turystów odwiedzających metropolię, zwłaszcza w sezonie letnim, to pochodna nie tylko warunków pogodowych oraz walorów przyrodniczych i historycznych, to także wpływ wielu innych czynników, takich jak dostępność bazy noclegowej, atrakcyjność oferty rekreacyjnej i kulturalnej, dostępność usług medycznych i SPA na europejskim poziomie oraz bogata oferta handlowa.

Dla mieszkańców Skandynawii, Wysp Brytyjskich, Niemiec i Obwodu Kaliningradzkiego metropolia to popularne miejsce wyjazdów zakupowych, wycieczek turystycznych i wyjazdów w celach rozrywkowo-rekreacyjnych. Wśród turystów często wizytujących metropolię nie brakuje także osób korzystających z zaawansowanych usług medycznych. Znaczący ruch turystyczny generują w metropolii porty morskie, do których zawijają liczne statki wycieczkowe, w tym również te największe na świecie. W 2010 roku statki pasażerskie cumowały przy portowych nabrzeżach Gdańska i Gdyni około 110 razy, przywożąc na swoich pokładach ponad 130 tys. pasażerów, którzy zwiedzali metropolię i region oraz korzystali z licznych usług oraz atrakcji turystycznych.

Liczną grupę morskich turystów zagranicznych stanowią pasażerowie promów pasażersko-samochodowych, kursujących między naszym Obszarem Metropolitalnym a portami szwedzkimi, przybywający tu na jednodniowe zakupy bądź goszczący tranzytem. Uwzględniając średnie wydatki turystów zagranicznych na jeden dzień pobytu w Polsce, oszacowane przez Instytut Turystyki w Warszawie na 101 USD, można przyjąć, że tylko nocujący turyści zagraniczni pozostawili w metropolii ponad 52 mln USD. Co najmniej porównywalną kwotę pozostawili turyści jednodniowi. To najlepszy dowód na to, jaki potencjał tkwi w branży turystycznej na terenie metropolii.

Znaczenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (dawniej GOM) jako ważnego ośrodka turystycznego i gospodarczego przekłada się na rozwój bazy hotelowej. W 2009 roku turyści mieli do dyspozycji 462 kategoryzowane obiekty noclegowe o zróżnicowanym standardzie. Hotele (w liczbie 76) oferowały gościom ponad 4,5 tys. pokoi oraz ponad 9,2 tys. miejsc noclegowych. Przeważająca liczba miejsc hotelowych była dostępna w obiektach o standardzie 3* i 2*.