Metropolitalne wiadomości

aktualności

Łatwiejszy dojazd na lotnisko, Kaszuby, Hel i do stolicy. Metropolitalne aspekty systemu Tristar

Dobiegają końca prace nad wdrożeniem Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR. Pod koniec lipca system będzie gotowy do odbioru, a przez kolejne miesiące będzie trwać kalibracja. Specjaliści zapowiadają, że system, który będzie sterował ruchem indywidualnym i zbiorowym od granic Gdańska z Pruszczem Gdańskim do granicy Gdyni z Rumią w pełni gotowy i zsynchronizowany zostanie do końca 2014 r. Ma poprawić bezpieczeństwo i płynność poruszania się o 5,5%.

Wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR realizowane jest  wspólnie przez trzy miasta: Gdynię, Sopot i Gdańsk. Całkowity koszt inwestycji to 160,8 mln zł, przy czym udział Gdańska  to 85,5 mln zł , a wkład własny miasta – 12,7 mln zł. Projekt realizowany jest dzięki środkom unijnym. Dofinansowanie wynosi 85 % kosztów.

TRISTAR pozwoli na sterowanie ruchem w trybie automatycznym na obszarze całego Trójmiasta poprzez zastosowanie technologii z dziedziny Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS). W  obecnym etapie realizacji systemem zostanie objęty tzw. główny ciąg drogowy od granicy Gdyni z Rumią do Świętego Wojciecha w Gdańsku. Oprócz tego sterowaniem objętych będzie szereg ulic bocznych. W samym Gdańsku komputer będzie sterować ruchem na 75 skrzyżowaniach (dokładne wyszczególnienie na slajdach 14 i 15 w prezentacji umieszczonej na końcu tekstu).

- W dodatku  system budowaliśmy w taki sposób, by można go było w przyszłości  rozbudować – podkreśla Krzysztof Łutowicz, dyrektor odpowiedzialny za wdrażanie systemu w spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne.

TRISTAR obejmuje 149 skrzyżowań, z tego 75 w Gdańsku, 60 w Gdyni i 14 w Sopocie. Sercem systemu jest połączony z centrami sterowania centralny komputer, który ma zarządzać sygnalizacją świetlną i regulować ruch pojazdów komunikacji miejskiej. Nad wszystkim czuwają dwa centra dowodzenia - w Gdańsku i Gdyni, skąd do głównego komputera trafią dane np. o kończącym się meczu lub koncercie. Gdańskie centrum dowodzenia TRISTAREM znajduje się w przebudowanym budynku przy ul. Wyspiańskiego 9A we Wrzeszczu. Najważniejszą częścią obiektu jest sala operatorska z ekranem o wymiarach 8 na 3 metry. Na ekranie wyświetlane są wszelkie dane: obrazy z kamer, mapy, zdjęcia skrzyżowań, tabele z parametrami jazdy oraz raportami systemu.
Gdańską część TRISTARA obsługiwać będzie docelowo ośmiu pracowników. Będą się oni wymieniać – pracując na zmiany od poniedziałku do piątku w godzinach 6.00-20.00.

- Ale także we wszystkie dni, kiedy w Gdańsku dzieją się duże imprezy np. mecze i koncerty – zaznacza Tomasz Wawrzonek, kierownik działu Inżynierii Ruchu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. – Słowem wtedy, kiedy ruch może wyglądać inaczej niż w dzień powszedni.

Dla potrzeb systemu zarządzania ruchem położono 65 km kabla światłowodowego. Powstał między innymi system rejestracji wykroczeń drogowych wykorzystujący system identyfikacji pojazdów z automatycznym rozpoznawaniem tablic rejestracyjnych (składający się z 31 rejestratorów wykroczeń), wybudowane zostały drogowe stacje meteorologiczne (7 sztuk), tablice zmiennej treści informujące o warunkach ruchu i czasach dojazdu do wybranych punktów w Trójmieście (sztuk 13), znaki informacji parkingowej określające liczbę dostępnych miejsc do parkowania (sztuk 18), tablice informacyjne na przystankach komunikacji zbiorowej, terminale informacji dla pasażerów transportu zbiorowego.

- Można powiedzieć, że infrastruktura jest już gotowa, teraz rozpoczną się prace nad jej dostrojeniem – podkreśla Magda Skorupka-Kaczmarek, rzecznik GIK. – Dopiero wtedy będzie można mówić, ze system jest gotowy do pracy i efektywny.

Szczegółowa prezentacja systemu Tristar.

Źródło: Urząd Miejski w Gdańsku

  • GIWK