Metropolitalne wiadomości

aktualności

Umowa na MEVO podpisana!


Do 18 listopada spółka NB Tricity uruchomi pierwsze 30% Systemu Roweru Metropolitalnego MEVO. Wszystkie rowery będą wspomagane elektrycznie.

1244 rowerów zobaczymy w ciągu 5 miesięcy na terenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot. Do marca natomiast na ulicach pojawi się 100% floty, czyli ponad 4000 rowerów! Co ważne, Mevo zobaczymy nie tylko w Trójmieście, ale także 11 mniejszych samorządach.

- Rower Metropolitalny sprawia, że czujemy się włączeni do Metropolii i daje nam to ogromną szansę rozwoju. Wspomaganie elektryczne w rowerach to najwspanialsza rzecz, jaką możemy dać naszym mieszkańcom i turystom. Dziękuję w imieniu małych samorządów, które będą z tego korzystały – mówi Mieczysław Gołuński, burmistrz Kartuz.

- Nie boimy się wyzwania budowy tak dużego systemu, mamy już doświadczenie w sporych systemach roweru publicznego i roweru elektrycznego, chociaż na pewno połączenie jednego z drugim będzie dla nas wyzwaniem. To największy system od czasu podpisania umowy na warszawskie Veturilo w 2016 roku - mówi Marek Pogorzelski z firmy Nextbike.

System Roweru Metropolitalnego jest flagowym i najważniejszym przedsięwzięciem realizowanym w ramach  RPO w Województwie Pomorskim.

Będzie to największy i najnowocześniejszy tego typu system rowerów publicznych w Europie.
W jego skład wejdzie 4080 rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie funkcjonujących na terenie 14 gmin (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Tczew, Pruszcz Gdańsk, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo, Kartuzy, Stężyca, Somonino, Sierakowice).

Wybrany wykonawca, spółka NB Tricity, zbuduje od podstaw system rowerów publicznych wraz
z niezbędnym zapleczem technicznym i teleinformatycznym.  Mevo będzie oparte o rowery
4 generacji wyposażone w moduły GPS i GSM. Wykonawca za realizację przedmiotu zamówienia otrzyma kwotę 40.272.906,00 zł. 

Wypożyczenie roweru odbywać się będzie intuicyjne:  za pomocą aplikacji mobilnej
w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej. Zaletą systemu będzie jego prostota oraz przystępny cenowo taryfikator. W systemie abonamentowym opłata miesięczna nie będzie mogła przekroczyć kwoty 10 zł. W cenie użytkownik otrzyma każdego dnia aż 90 minut na przejazdy. Po przekroczeniu limitu czasowego rowerzysta będzie ponosił opłatę w wysokości 5 gr za minutę. Koszt abonamentu rocznego to nie więcej niż 100 zł, przy zastosowaniu tych samych zasad czasowych, jak w opłacie miesięcznej. Jeśli użytkownik nie będzie chciał skorzystać z opcji abonamentowej koszt jeden minuty wynosił będzie nie więcej niż 10 gr. Preferencyjne stawki wypożyczeń rowerów mają na celu zachęcenie do zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkańców naszej metropolii.  Rower będzie można wypożyczyć i zostawić na jednej z 660 stacji postoju. Za dodatkową opłatą rower będzie można zostawić poza stacją.  Wypożyczenie roweru nie zajmie użytkownikowi więcej niż 15 s.

Budowa systemu jest ogromnym sukcesem współpracy metropolitalnej. Realizacja projektu
ma przyczynić się do zwiększenia mobilności podróżnych i stworzenia atrakcyjnej alternatywy wobec środków komunikacji samochodowej. Głównym celem Roweru Metropolitalnego będzie zwiększenie dostępności węzłów integracyjnych, umożliwiając szybszą i bardziej komfortową przesiadkę na inny środek transportu zbiorowego (np. pociąg, autobus, trolejbus czy tramwaj).

Intencją samorządów Obszaru Metropolitalnego jest uzupełnienie oferty transportu publicznego o system roweru miejskiego, wykorzystywany nie tylko do celów rekreacyjno-turystycznych, ale przede wszystkim jako kolejny środek transportu.

Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 17.218.259 zł.


 







Fot. Grzegorz Mehring - gdansk.pl

  • GIWK