Strategia Transportu i Mobilności

System Roweru Metropolitalnego (SRM)

Opis projektu

Budowa Systemu Roweru Metropolitalnego OMG-G-S ma przyczynić się do rozwoju komunikacji publicznej w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz spopularyzowaniu roweru jego jednego z podstawowych środków transportu miejskiego.

Projekt zakłada budowę systemu opartego o flotę rowerów publicznych wraz z zapleczem technicznym i teleinformatycznym, oferującego bezpłatną lub niskokosztową komunikację rowerową dla mieszkańców kilkunastu miast i miejscowości Obszaru Metropolitalnego. System będzie składał się z rowerów oferowanych na wynajem krótkookresowy w dwóch modelach:
- obszarowym – dającym możliwość wypożyczenia w jednej z wielu miejskich lokalizacji w otoczeniu węzła integracyjnego i zwrotu w innej,
- punktowo - obszarowym – polegającym na wypożyczaniu zautomatyzowanym, z koniecznością zwrotu roweru do konkretnej stacji postojowej.

Model obszarowy dedykowany jest dużym miastom i ich gęsto zaludnionych śródmieściom, natomiast model punktowy przeznaczony jest do wdrożenia w centralnych obszarach gmin wiejskich oraz mniej zaludnionych dzielnic większych miast.

W ramach projektu planuje się zakup ok. 3,5 tys. rowerów z zainstalowanym modułem GPS, elektrozamkiem i alarmem (model 4 generacji). Uzupełnieniem systemu mogą być także rowery wspomagane elektrycznie do wynajmu długookresowego (dla stałych, abonamentowych użytkowników). Ostateczne rozwiązania mają zostać określone w Studium Wykonalności projektu.

Wdrożenie systemu w 14 miejscowościach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot planowane jest na wiosnę 2018 r.

Plany związane z wdrożeniem SRM są ściśle powiązane z potrzebą tworzenia nowoczesnych węzłów przesiadkowych w obszarze stacji kolejowych. Rower metropolitalny ma zwiększyć dostępność węzłów integracyjnych, umożliwiając szybszą i bardziej komfortową przesiadkę na inny środek transportu zbiorowego (np. pociąg, autobus, trolejbus czy tramwaj). Realizacja projektu ma się przyczynić do zwiększenia mobilności podróżnych i stworzenia atrakcyjnej alternatywy wobec środków komunikacji samochodowej. Tym samym zostanie również osiągnięty cel ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko i redukcji emisji spalin i hałasu.

Chęć przystąpienia do projektu roweru metropolitalnego zadeklarowały następujące gminy: Gmina Miasta Gdańska, Gmina Miasta Gdyni, Gmina Miasta Sopotu, Gmina Żukowo, Gmina Miasta Redy, Gmina Miejska Pruszcz Gdański, Gmina Miasta Tczewa, Gmina Sierakowice, Gmina Miasta Rumii, Gmina Somonino, Gmina Stężyca, Gmina Kartuzy, Gmina Miasta Puck oraz Gmina Władysławowo.

Zasięg terytorialny projektu prezentuje poniższa mapka: