Metropolitalne wiadomości

aktualności

Mobilna metropolia na finiszu

O środowisku i zdrowiu mieszkańców metropolii w kontekście codziennych wyborów środków podróży rozmawiali uczestnicy ostatniego już spotkania organizowanego w ramach konsultacji społecznych projektu Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP OMGGS). Spotkanie było częścią trzeciego etapu konsultacji społecznych dokumentu, który przeprowadzany jest w ramach Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko. Podczas spotkania zaprezentowano działania, które mają sprawić, by podróże mieszkańców metropolii były bardziej komfortowe, bezpieczne i przyjazne środowisku.
 


Z pełnym przebiegiem spotkania można zapoznać się poniżej.

>>> LINK


Konsultacje odbyły się w formule online i uczestniczyło w nich kilkadziesiąt osób. Każdy z uczestników mógł zgłosić swoje uwagi do zaprezentowanego projektu planu metropolitalnych działań transportowych.

Spotkanie rozpoczęło się od podsumowania prac wykonanych na poszczególnych etapach opracowywania dokumentu SUMP OMGGS. Zaprezentowane zostały cele i działania proponowane w ramach Planu oraz możliwe konsekwencje środowiskowe, związane z jego wdrożeniem. Głównym efektem realizacji założeń planu ma być redukcja emisji gazów cieplarnianych, z obecnego poziomu 1,36 do 0,99 t CO2/mieszkańca w perspektywie do roku 2040 oraz redukcja zanieczyszczeń powietrza.

Prezentacja podzielona została na 6 części odpowiadających pakietom działań wypracowanych w SUMP. Poniżej prezentujemy poszczególne pakiety z uwzględnieniem wpływu proponowanych w nich działań na środowisko wraz z komentarzami zgłaszanymi przez uczestników podczas spotkania.

Pakiet 1: Chcę podróżować na jednym bilecie z łatwymi przesiadkami

Proponowane w pierwszym pakiecie działania, to wszystkie te, które związane są ze współpracą zarządców oraz organizatorów transportu zbiorowego. Efektem ich realizacji ma być przede wszystkim integracja taryfowa i biletowa, harmonizacja rozkładów jazdy oraz wspólny bilet pozwalający na komfortowe i szybsze przemieszczanie się. W założeniu wprowadzone w ramach SUMP zmiany organizacyjne dążące do współpracy w organizacji i zarządzaniu transportem zbiorowym mają spowodować, że zwiększy się udział transportu zbiorowego w codziennych podróżach mieszkańców metropolii, a tym samym zmniejszy się emisja szkodliwych substancji generowanych przez transport. Przyjmując w SUMP kolej jako podstawę dla rozwoju transportu OMGGS, konsekwencją, związaną z realizacją działań pakietu 1 jest możliwy negatywny wpływu na środowisko i krajobraz spowodowany realizacją inwestycji liniowych.

Pakiet 2: Do pracy, szkoły i kina dojadę transportem zbiorowym

Drugi pakiet koncentruje się na działaniach związanych z podniesieniem komfortu podróży transportem zbiorowym. Proponowane w nim działania dotyczą rozmieszczenia i dostępności przystanków transportu zbiorowego, dopasowania połączeń i tras przejazdu do użytkowników czy zmniejszenia kosztów i podniesienia komfortu podróży. Podobnie jak w przypadku realizacji działań z pakietu 1, optymalizacja i realizacja nowych połączeń transportu zbiorowego, buspasów i nowych linii tramwajowych ma prowadzić do zwiększenia atrakcyjności podróży transportem zbiorowym i ograniczenia emisji szkodliwych substancji przez transport.

Pakiet 3: Do węzła integracyjnego dotrę pieszo, rowerem, autobusem lub samochodem

Działania pakietu trzeciego związane są z poprawą dostępności do węzłów integracyjnych. Efektem ich realizacji mają być dostępne dla wszystkich przestrzenie węzłów, osiągnięte poprzez budowę nowych i modernizację istniejących węzłów przesiadkowych, organizację linii autobusowych dowożących do węzłów czy rozwój połączeń rowerowych i pieszych prowadzących do węzłów. Zwiększenie dostępności węzłów poprzez ułatwienie korzystania z transportu zbiorowego i mobilności aktywnej spowodować ma zwiększenie udziału transportu zbiorowego, pieszego i rowerowego w podróżach w perspektywie do 2040 roku i poprawę jakości powietrza.

Podczas spotkania zwrócono uwagę na zasadność wprowadzania parkingów buforowych w centrach miast okołordzeniowych, takich jak Reda, Rumia czy Pruszcz Gdański, co może skutkować degradacją ich tkanki miejskiej. Wytłumaczono, że lokalizacja parkingów buforowych związana jest ściśle z istniejącą infrastrukturą kolejową, która w przypadku tych miast obudowana jest tkanką miejską. Parkingi te w celu dogodnych przesiadek i efektywnego wykorzystania potencjału transportowego powinny być lokalizowane przy przystankach kolejowych.

Pakiet 4: Chcę dojeżdżać do pracy rowerem, a do sklepu chodzić pieszo

Pakiet 4 związany jest z dostępnością infrastruktury rowerowej i pieszej. Efektami wdrożenia działań z tego pakietu ma być między innymi większy udział podróży rowerowych i pieszych osiągnięty poprzez uspójnienie i rozbudowę sieci pieszej i rowerowej, poprawę jakości tras pieszych i rowerowych oraz metropolitalną współpracę w zakresie planowania przestrzennego. Dodatkowo współpraca w zakresie planowania przestrzennego przyczyni się do rozwoju zabudowy w spójności z terenami zieleni oraz ograniczeniu presji inwestycyjnej na tereny niezurbanizowane.

Podczas spotkania poruszono kwestię standaryzacji wykonania ścieżek rowerowych pod względem ich kolorystyki i nawierzchni. Wytłumaczono, że w ramach SUMP zaproponowane zostały działania dążące do rozbudowy i poprawy jakości dróg rowerowych z sugestią utrzymania ich w jednakowych standardach obowiązujących dla kraju.

Pakiet 5: Chcę przemieszczać się wygodnie i bezpiecznie ulicami metropolii

Działania pakietu 5 odnoszą się głównie do kwestii poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Efektami realizacji działań pakietu mają być m.in. uspokojenie ruchu drogowego, poprawa jakości przestrzeni publicznych, odciążenie dróg w centrach, spójna polityka parkingowa w OMGGS czy poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu.

Realizacja działań pakietu 5 wiąże się z przebudową dróg i przekierowaniem ruchu na obwodnice, co może powodować wzrost natężenia hałasu na tych odcinkach, szczególnie na odcinkach przeznaczonych dla ruchu towarowego. Realizacja nowych dróg będzie też nieść negatywny wpływ na środowisko i krajobraz. Z drugiej strony kwestie związane z poprawą bezpieczeństwa uczestników ruchu prowadzące do wzrostu udziału podróży odbywanych pieszo i rowerem oraz uporządkowanie przestrzeni ulic będą miały pozytywny wpływ na wzrost ilości zieleni, przeciwdziałanie efektowi wyspy ciepła i spadek zanieczyszczeń w centrach miast i miasteczek OMGGS.

Pakiet 6: Chcę, żeby moje podróże były przyjazne dla środowiska

Ostatni z wypracowanych w SUMP pakietów obejmuje szczególnie istotne na tym etapie konsultacji kwestie środowiskowe. Działania pakietu 6 związane są między innymi z ograniczeniem zanieczyszczeń powietrza generowanych przez transport oraz z organizacją kampanii promocyjnych i edukacyjnych dotyczących zrównoważonej mobilności. Kampanie, wraz z realizacją badań emisji z transportu, regularnym zbieraniem danych oraz wdrożeniem stref czystego transportu, przyczynią się do wzrostu świadomości mieszkańców w zakresie zrównoważonego rozwoju metropolii. W perspektywie realizacji SUMPa doprowadzą również do zmian przyzwyczajeń transportowych mieszkańców metropolii i przyczynią  się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza.

Podczas spotkania poruszona została rola SUMP w kwestii pozyskiwania dofinansowań na inwestycje transportowe. Pojawiła się prośba od jednej z uczestniczek reprezentującej SKM, o uwzględnienie działań inwestycyjnych związanych z modernizacją linii kolejowej 250 w głównym dokumencie SUMP OMGGS. Kwestia ta została uwzględniona w Planie działania stanowiącego załącznik do SUMP OMGGS, oraz uwzględniona zgodnie ze zgłoszoną uwagą w głównym dokumencie Planu.

Realizacja działań określonych w pakietach SUMP może wiązać się z czasowym negatywnym oddziaływaniem na środowisko i krajobraz, szczególnie w fazie realizacji nowych inwestycji określonych w SUMP OMGGS, takich jak rozbudowa infrastruktury kolejowej, buspasów czy linii tramwajowych. Działanie to jest jednak konieczne w perspektywie rozwoju metropolii i realizacji potrzeb zgłoszonych przez mieszkańców.

Na ostatnie uwagi czekamy do 10 września

Pomimo że było to już ostatnie spotkanie konsultacyjne dla projektu SUMP OMGGS, uwagi i wnioski do dokumentu można składać jeszcze do 10 września 2023 roku, mailowo na adres: maciej.jendryczka@metropoliagdansk.pl lub pocztą tradycyjną na adres: OMGGS ul. Długi Targ 39/40, 80-830 Gdańsk. Uwagi do planu powinny zawierać nazwisko, imię, nazwę, adres wnioskodawcy oraz treść uwagi.

Projekt SUMP dla metropolii realizowany jest na zlecenie Stowarzyszenia Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot przez konsorcjum firm A2P2 architecture&planning, Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Fundację Rozwoju Inżynierii Lądowej przy współpracy 51 gmin oraz 8 powiatów z Obszaru Metropolitalnego. Prace nad dokumentem mającym poprawić przemieszczanie się po metropolii trwają od połowy 2021 roku, a ich zakończenie planowane jest na październik 2023. Finalnie, przyjęcie przez gminy dokumentu umożliwi samorządom tworzącym metropolie ubieganie się o dofinansowanie ze środków europejskich inwestycji związanych ze zrównoważoną mobilnością, co dla mieszkańców przełoży się na komfortowe, szybkie i przede wszystkim przyjazne dla środowiska podróże.

 

Projekt finansowany jest z Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

  • GIWK