Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej

Opis projektu

Mobilna metropolia

Chcemy by wszystkie miasta i wsie w metropolii były bezpieczne, by dzieci miały zielone miejsca do zabawy, by powstawało coraz więcej parków i by powietrze było czyste. Chcemy by każdy mieszkaniec mógł pieszo zrobić zakupy, miał dostęp do transportu zbiorowego i mógł swobodnie poruszać się transportem indywidualnym. Chcemy by nasza metropolia była miejscem przyjaznym do życia.

Aby te założenia urzeczywistniły się w przyszłości już teraz pracujemy nad planem zrównoważonych transportowo  miast i wsi w metropolii.  OMGGS jako jeden z pięciu ośrodków miejskich w Polsce pilotażowo opracowuje Plan Zrównoważonej Mobilności - SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan).

 

Co to jest SUMP?

Jest to długoterminowa  strategia planowania  przyjaznego transportu oraz maksymalnego wykorzystania infrastruktury dostępnej w miastach, gminach i powiatach OMGGS. Obejmuje m.in. analizę stanu obecnego, budowanie wizji, ustanawianie celów, aktywne komunikowanie, monitoring oraz ocenę wniosków i doświadczeń. Od tradycyjnego planowania transportu SUMP wyróżnia się szczególnym zaangażowaniem obywateli i interesariuszy oraz koordynacją polityk międzysektorowych (transportu, zagospodarowania przestrzennego, ochrony środowiska, rozwoju gospodarczego, polityki społecznej, zdrowia, bezpieczeństwa itp.).

 

Czego dotyczy SUMP?

Jest to plan, w którym znajdziemy informacje gdzie powinien być wspierany transport pieszy, a gdzie rowerowy i samochodowy. Strategia będzie łączyć wszystkie dostępne środki transportu, ale zawsze duży nacisk będzie położony na ochronę środowiska i zdrowie mieszkańców. Ideą projektu jest zapewnienie równego, sprawiedliwego dostępu mieszkańców do wszystkich obszarów miast i powiatów, niezależnie od miejsca zamieszkania, sprawności fizycznej, wieku czy środka transportu, z którego dana osoba korzysta. Wszystko po to, by mimo zmiany stylu życia mieszkańców, nawyków transportowych oraz wzrostu liczby samochodów, jakość życia mieszkańców metropolii wzrastała, a między ruchem pieszym, rowerowym, samochodowym i komunikacją miejską została zachowana harmonia.

 

Po co SUMP dla metropolii?

Dzięki SUMP wszystkie działania transportowe w metropolii będą przemyślane, zaplanowane i będą opierać się o długofalową wizję rozwoju zrównoważonej mobilności na całym jej obszarze. Wymaga to przede wszystkim dogłębnej oceny obecnej sytuacji i przyszłych tendencji, a także wykorzystania dostępnych środków technicznych, infrastrukturalnych, finansowych i promocyjnych.


Korzyści:

  • Lepsza jakość życia
  • Korzyści dla zdrowia i środowiska
  • Poprawa mobilności i dostępności
  • Poprawa wizerunku miast i wsi
  • Potencjał dotarcia do większej liczby odbiorców
  • Decyzje władz poparte przez mieszkańców i interesariuszy
  • Efektywna realizacja zobowiązań UE
  • Potencjał integracji
  • Poprawa konkurencyjności miasta/wsi i dostępu do funduszy europejskich

 

Etapy planowania zrównoważonej mobilności miejskiej w regionach metropolitalnych

12 etapów Planowania zrównoważonej mobilności miejskiej (SUMP 2.0). Źródło Rupprecht Consult

 

8 zasad SUMP w kontekście regionów metropolitalnych

  • Cel zrównoważonej mobilności dla „funkcjonalnego obszaru miejskiego”.
  • Ocena obecnej i przyszłej wydajności
  • Długoterminowa wizja oraz jasny plan wdrożenia
  • Zintegrowany rozwój wszystkich rodzajów transportu
  • Współpraca ponad granicami instytucjonalnymi
  • Zaangażowanie obywateli i odpowiednich zainteresowanych stron
  • Ustalenia dotyczące monitorowania i oceny
  • Zapewnienie jakości

 

Kto pracuje nad SUMP?

W pracach nad Planem udział biorą eksperci z zakresu transportu, mobilności, bezpieczeństwa ruchu drogowego przedstawiciele świata nauki oraz samorządów zrzeszonych w OMGGS. Duży nacisk będzie położony także na zaangażowanie mieszkańców.

  • GIWK