aktualności
Bądź naturalny i zmniejszaj bariery
Komunikacja z osobami o różnorodnych potrzebach
Czy do osoby niewidzącej można zwrócić się: „spójrz na to”? Jak mówić, gdy rozmówca nas nie słyszy? W jaki sposób komunikować się z osobą w spektrum autyzmu? Chcemy tworzyć instytucje dostępne dla wszystkich. Wraz z Fundacją Grupy ERGO Hestia Integralia przeszkoliliśmy przedstawicieli metropolii z dostępnej komunikacji.
Prezentujemy krótki powarsztatowy samouczek, z którego dowiesz się m.in. jak rozmawiać z osobami niewidzącymi, z jakich narzędzi ułatwijących komunikację można korzystać w pracy i instytucjach publicznych oraz jakie nazewnictwo należy stosować pisząc i mówiąc o osobach o różnorodnych potrzebach.
Uczestnicy warsztatów poznają sposoby komunikacji osób z niepełnosprawnościami
Osoby z zaburzeniami słuchu – co warto wiedzieć?
Osoby niesłyszące i słabosłyszące mogą korzystać z różnych narzędzi wspierających, ale kluczem do dobrej komunikacji jest świadomość i odpowiednie warunki.
1. Twarzą w twarz i naturalnie
Bezpośrednia komunikacja z widoczną twarzą i bez przeszkód zakrywających usta (np. maseczki, dłonie) jest podstawą. Ułatwia to odczytywanie mowy z ust oraz zrozumienie emocji przekazywanych mimiką.
– Należy mieć świadomość, że komunikacja powinna odbywać się w sposób naturalny, bez nadmiernej artykulacji głosek, w takim naturalnym dla siebie tempie mówienia. Nie podnośmy automatycznie głosu, kiedy tylko widzimy, że ktoś ma aparaty słuchowe, ponieważ one są dostrojone do naturalnej mowy i głośność mówienia może zaburzać rozmowę, a nie ją wspierać – wyjaśnia Angelika Golnau z Fundacji Integralia.
2. Unikaj hałasu
Zadbaj o warunki akustyczne – ogranicz hałas tła, echo, odgłosy urządzeń. Im mniej przeszkadzających dźwięków, tym łatwiej osobie słabosłyszącej skupić się na rozmowie.
3. Technologie, które wspierają
Pętle indukcyjne – wzmacniają dźwięk, przekazując go bezpośrednio do aparatu słuchowego. Sprawdzają się m.in. w salach konferencyjnych i punktach obsługi.
Transkrypcja na żywo – aplikacje zamieniające mowę na tekst w czasie rzeczywistym pomagają śledzić rozmowę osobom z większymi ubytkami słuchu.
– Niedosłyszenie to problem, który dotyczy dzieci, przez dorosłych ludzi po osoby starsze. Jest to grupa, która zwiększa się z roku na rok. Niedosłyszenie jest chorobą cywilizacyjną właśnie z uwagi na to, w jakich warunkach pracujemy, w jakich przebywamy i z jakich urządzeń korzystamy. Na przykład słuchamy głośnej muzyki przy uzyciu słuchawek – dodaje Angelika Golnau.
Komunikacja z osobami niewidzącymi i słabowidzącymi
W przypadku osób z niepełnosprawnością wzroku najważniejsze jest uszanowanie ich sposobu orientacji przestrzennej oraz potrzeby precyzyjnych i naturalnych form przekazu.
1. Mów tak, jak zwykle
Nie unikaj słów odnoszących się do wzroku, takich jak „zobacz”, „do zobaczenia”, „rzuć okiem”. Są one naturalną częścią języka i osoby niewidome doskonale je rozumieją. Sztuczne zastępniki mogą brzmieć niezręcznie i stwarzać niepotrzebny dystans.
2. Nie przestawiaj rzeczy bez pytania
Zmiana położenia przedmiotów może wprowadzić chaos. Nawet przesunięcie krzesła o kilka centymetrów może dezorientować osobę niewidomą. Niewidzący zapamiętuje lokalizację krzesła, ktoś, nie informując, przestawia je, a to powoduje dyskomfort i potrzebę poszukiwania miejsca.
– Jeśli osoba niewidząca coś sobie położy w jakimś miejscu, jeżeli dla innych użytkowników to miejsce jest niewygodne, trzeba zapytać o to, czy można tę rzecz przestawić. I najlepiej, jakby to przestawiała sama osoba niewidząca – mówi Natalia Kalocińska, prowadząca warsztaty, która na co dzień porusza się z psem przewodnikiem.
Zagrożeniem, którego często nie dostrzegają osoby widzące są półotwarte drzwi. Osoba niewidoma może się o nie uderzyć. Drzwi powinny być zatem, albo otwarte, albo zamknięte. Należy o to zadbać.
Testowanie aplikacji do przetwarzania mowy na tekst
3. Mów do rozmówcy, jasno i precyzyjnie
Jeśli osoba niewidoma korzysta z pomocy przewodnika, pamiętaj, że to ona jest Twoim rozmówcą. Nie kieruj wypowiedzi do osoby towarzyszącej – utrzymuj kontakt z osobą niewidomą.
Precyzja w języku ma ogromne znaczenie. A problemem są często gesty.
– Na przykład, kiedy ktoś tłumaczy drogę dojścia gdzieś i pokazuje ręką: „Tam, tam, tam idź”, albo „Tam za tym żółtym blokiem”. Dlatego tak ważna jest jasna komunikacja, należy o tym po prostu opowiedzieć – wyjaśnia Natalia Kalocińska.
Praca i aktywność społeczna osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi
Osoby niewidome i niesłyszące aktywnie uczestniczą w życiu zawodowym i społecznym. Pracują w biurach, fundacjach, jako masażyści, przewodnicy w wystawach doświadczalnych (np. „Niewidzialne Wystawy”), czy w obsłudze klienta.
Osoby niewidome często korzystają z technologii wspierających – komputerów z czytnikami ekranu, smartfonów z funkcjami dostępności. Słabowidzący i słabosłyszący mogą potrzebować drobnych dostosowań środowiska pracy, ale wykonują swoje obowiązki równie efektywnie jak inni.
Informacje o dostępnych i przyjaznych miejscach dla osób z niepełnosprawnościami często przekazywane są „pocztą pantoflową” lub przez organizacje wspierające. Wciąż jednak wiele instytucji musi poprawić swoje standardy dostępności.
Rozmawiajmy o różnorodności
Jak dostosować budynek do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową? Jak komunikować się z osobami z niepełnosprawnością intelektualną i czym charakteryzują się osoby w spektrum autyzmu? Prowadzące i uczestnicy poza ćwiczeniami, w których wcielali się w osoby o różnorodnych potrzebach lub ich przewodników, mieli okazję wymienić doświadczenia. Opowiedzieli m.in. o problemach i rozwiązaniach technologicznych stosowanych w urzędach i instytucjach.
W warsztatach wzieło udział ponad 20 osób z instytucji metropolii
Wprowadzenie prostych zmian i narzędzi może znacząco poprawić komfort i wzmocnić inkluzywność w miejscu pracy oraz przestrzeni publicznej.
Oto zwroty, których należy unikać w komunikacji
- inwalida
- kaleka
- ułomny
- niedorozwinięty
- upośledzony
- karzeł
- ślepy
- głuchoniemy
- schizofrenik
Te zwroty są prawidłowe
- osoba z niepełnosprawnością
- osoba o różnorodnych potrzebach
- osoba z niepełnosprawnością intelektualną
- osoba bardzo niskiego wzrostu
- osoba niewidoma/niewidząca
- głuchy/osoba niesłysząca
- osoba z diagnozą schizofrenii
Każdy z nas może być ambasadorem dostępnej komunikacji. Wystarczy chcieć – i wiedzieć, jak. Tego uczymy w Metropolitalnym Centrum Kompetencji.