Metropolitalne wiadomości

aktualności

Komisja ds. Infrastruktury i Środowiska

Budowa Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta coraz bliżej

Firma Budimex zaprojektuje i zbuduje odcinek Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta (OMT) między węzłami Chwaszczyno i Żukowo. Kolejną część drogi, do Gdańska Południe  wykona konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Tak zdecydowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Koszt obu zdań to prawie 1,5 mld zł. Droga ma być gotowa w 2025 roku.

Na tę drogę czeka wielu mieszkańców naszej aglomeracji. Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta ma przede wszystkim odciążyć zatłoczoną drogę obwodową i usprawnić ruch tranzytowy w naszym regionie. Zostanie zbudowana ze środków rządowych, ale współpracę przy budowie dróg dojazdowych do niej zadeklarowały pomorskie samorządy.

 

 

Mat. GDDKiA Gdańsk

 

 

OMT, czyli ucieczka z zatłoczonej obwodnicy Trójmiasta

OMT okrąży łukiem Gdynię, Gdańsk i Sopot na zachód od obwodnicy Trójmiasta. Będzie nową częścią powstającej ekspresówki S6, która połączy Trasę Kaszubską (budowaną obecnie od Gdyni w stronę Słupska) z węzłem Gdańsk Południe (łączącym obwodnicę Trójmiasta z Południową Obwodnicą Gdańska).

OMT będzie ogromnym ułatwieniem zwłaszcza dla kierowców jadących na Pomorze z południa i centrum kraju, którzy z autostrady A1 i drogi S7 będą mogli komfortowo i bezpiecznie dostać się na północ województwa - do drogi S6 i dalej w kierunku Słupska i Szczecina. Ominą przy tym obwodnicę Trójmiasta, a to z kolei zmniejszy na niej tłok. OMT odblokuje też centra Żukowa i Chwaszczyna.

Jesteśmy o kolejny, duży krok bliżej do rozpoczęcia budowy OMT. GDDKiA wybrała właśnie wykonawców obydwu odcinków trasy.

 

 

Mat. GDDKiA Gdańsk

 

 

Dwa zadania, dwóch wykonawców OMT

OMT będzie dwujezdniową drogą ekspresową, po dwa pasy w każdym kierunku, z rezerwą pod trzeci pas. Wraz z obwodnicą Żukowa ma mieć około 39 km (32,7 km i 6,6 km). Jest realizowana ze środków budżetu państwa. 

GDDKiA podzieliła budowę OMT na dwa zadania. Dla obu prowadziła osobne przetargi. Wystartowały w nich aż 22 firmy i konsorcja. Po przeanalizowaniu ofert wyłoniono zwycięzców, a zostali nimi:

 

  • Firma Budimex, która za  715 169 700,63 zł zaprojektuje i zbuduje odcinek pomiędzy Chwaszczynem a Żukowem 
  • konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia, które za 776 999 999,91 zł zaprojektuje i zbuduje odcinek między  Żukowem a Gdańskiem Południe wraz z budową Obwodnicy Żukowa.

- W przypadku obu zadań projektowanie i roboty budowlane potrwają 38 miesięcy bez przerw zimowych (w tym czasie, tylko w okresie robót, będą trzy przerwy zimowe: od 16 grudnia do 15 marca). Do czasu objętego projektowaniem wlicza się okresy zimowe - wyjaśnia Piotr Michalski, z gdańskiego oddziału GDDKiA.

Przeprowadzenie prac budowlanych przewidziano w latach 2023-25.

 

Co zostanie zbudowane w ramach obydwu odcinków OMT?

Pierwszy odcinek OMT będzie się zaczynać w Chwaszczynie, na węźle o tej samej nazwie, powstającym już w ramach budowy drogi ekspresowej S6, czyli tzw. Trasy Kaszubskiej z Lęborka do Gdyni. Wykonawca będzie odpowiedzialny jedynie za części wspomnianego węzła. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej będzie prowadzić dalej przez Miszewo do Żukowa. Odcinek ma mieć łącznie około 16,3 km.


Zadanie nr 1 obejmuje także m.in.:

  • budowę części węzła Chwaszczyno;
  • budowę jednego węzła Miszewo;
  • budowę obwodu utrzymania drogi ekspresowej w Miszewie z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi;
  • budowę wiaduktu nad linią kolejową nr 201;
  • budowę przepraw nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunia i linią kolejową nr 229;
  • budowę dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;


Drugi etap budowy OMT połączy Żukowo z Gdańskiem Południe. Trasa na tym odcinku będzie mierzyć 16 km i ma przebiegać równolegle do drogi krajowej nr 7 - między węzłem Karczemki w Gdańsku, a Żukowem. OMT odciąży w tym miejscu „siódemkę” oraz obwodnicę Trójmiasta. Podróżujący - chcący dostać się na drogę S7 i dalej w kierunku Warszawy lub na autostradę A1 do Łodzi i innych miast - będą mogli dzięki OMT ominąć newralgiczny i często zakorkowany fragment między Matarnią a węzłem Karczemki.

W ramach tej części inwestycji wybudowana zostanie Obwodnica Żukowa o długości niespełna 7 kilometrów, która udrożni przejazd w kierunku zachodnim – na Kaszuby. Skończą się uciążliwe korki, które w godzinach szczytu i w wakacje tworzyły się na dwóch rondach w Żukowie.
Zadanie nr 2 obejmie także m.in.:

  • przebudowę węzła Gdańsk-Południe na przecięciu z zachodnią Obwodnicą Trójmiasta i południową Obwodnicą Gdańska;
  • budowę węzła Lublewo;
  • budowę Miejsca Obsługi Podróżnych w Widlinie (oddzielnego dla każdej jezdni);
  • budowę estakady nad linią kolejową nr 229 (w ramach Obwodnicy Żukowa);
  • budowę przeprawy nad linią kolejową nr 229 oraz rzeką Radunią;
  • budowę dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;


- To inwestycje drogowe, które znacząco odciążą główne arterie Trójmiasta, w tym i Gdyni, wyprowadzając też z miasta część tranzytu. Nie da się ukryć, że gdynianie już od dłuższego czasu odczuwali rosnące natężenie ruchu na Obwodnicy Trójmiasta. Rozwój drogi ekspresowej S6 będzie też silnym bodźcem do rozwoju dzielnic Gdyni wysuniętych na południowy zachód. Układ komunikacyjny naszego najbliższego regionu zmieni się w dużym stopniu – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

 

List intencyjny ws. budowy dróg dojazdowych do OMT


Pomorskie samorządy zadeklarowały współpracę prawną, planistyczną i projektową  przy budowie dróg dojazdowych do Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta (OMT). Porozumienie w tej sprawie zostało podpisane 8 lipca 2020 r. w Żukowie.

List intencyjny przewiduje utworzenie zespołu, który wypracuje rozwiązania dotyczące zarówno harmonogramu dalszych prac projektowych, jak również wskazania źródeł ich finansowania.

Samorząd województwa uwzględnił projektowany przebieg OMT w już istniejącym Planie zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego 2030 oraz w stanowiącym jego część Planie zagospodarowania Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot 2030.

Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego przygotowało koncepcję przebiegu następujących odcinków dróg:

  • węzeł Wysoka z węzłem Chwaszczyno,
  • węzeł Matarnia - Port Lotniczy z węzłem Miszewo,
  • węzeł Glincz z miejscowością Borkowo,
  • węzeł Żukowo z węzłem Gdańsk Karczemki.

30 września 2020 roku odbyło się spotkanie w sprawie realizacji zapisów listu. Wzięli w nim udział przedstawiciele władz Gdańska (w tym także Biura Rozwoju Gdańska), Żukowa, dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, Pomorskiego Biura Planowania Regionalnego oraz OMGGS. Ustalono, że tematem priorytetowym jest kwestia połączenia Węzła Matarnia-Port Lotniczy z węzłem Miszewo. Kolejne spotkanie zaplanowano na marzec 2021 r. 

 

 

Źródło: gdynia.pl, GDDKiA

 

 

 

  • GIWK