aktualności
Jest dofinansowanie na budowę trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz
Inwestycja, której koszt realizacji szacuje się na 800 mln zł, uzyskała blisko 260 mln zł dofinansowania z programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko). Podpisanie umowy odbędzie się 16 lipca 2025 roku w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie. Budowa trasy tramwajowej łączącej Gdańsk Południe z Wrzeszczem rozpocznie się w pierwszym kwartale 2026 roku i potrwa 3 lata.
260 mln zł, które w ramach programu FEnIKS zasilą planowaną inwestycję, to maksymalna kwota o jaką Miasto Gdańsk mogło się ubiegać w ramach tego wsparcia. Jest to ponad 32 proc. wartości całego przedsięwzięcia.
Dwuetapowy przetarg
W czerwcu br. ogłoszono przetarg na budowę trasy tramwajowej, która ma radykalnie skrócić czas przejazdu z południa Gdańska do Wrzeszcza i Oliwy. Przetarg będzie składał się z dwóch etapów. Wykonawca ma zostać wyłoniony do końca bieżącego roku i z początkiem 2026 roku rozpocząć prace budowlane.
- W pierwszym etapie ocenimy wnioski złożone przez wykonawców na podstawie określonych kryteriów – tak, by do drugiego etapu zakwalifikowali się wyłącznie ci, którzy spełniają nasze wymagania - wyjaśnia Krzysztof Małkowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Na tym etapie wykonawcy będą pracować już tylko na bazie gotowej dokumentacji projektowej. Dzięki temu ograniczymy liczbę zapytań i przyspieszymy cały proces. Zakończenie pierwszego etapu planujemy na koniec sierpnia, a podpisanie umowy z wykonawcą – na grudzień tego roku, oczywiście pod warunkiem sprawnego przebiegu procedury.
Cztery odcinki robót na trasie Gdańsk Południe - Wrzeszcz
- od ul. Rakoczego do zbiornika Wileńska,
- od zbiornika Wileńska do Politechniki Gdańskiej,
- od Politechniki Gdańskiej do al. Grunwaldzkiej,
- przebudowa i remont ul. Do Studzienki i Fiszera
Nie tylko tory tramwajowe
Nowa trasa GPW to blisko 4 km nowej linii tramwajowej i modernizacja ponad 0,5 km już istniejącej. Obejmować będzie 7 przystanków. To także 5 km tras rowerowych i blisko 3 km infrastruktury drogowej.
Wydłużenie przystanków we Wrzeszczu, zakup dłuższych tramwajów i budowa nowej zajezdni tramwajowej na Ujeścisku - to kolejne inwestycje, które mają powstawać równolegle do budowy linii tramwajowej.
Z Piecek Migowa do Wrzeszcza w 12 min
Budowa trasy GPW ma zapewnić mieszkańcom Gdańska sprawne połączenie między Moreną a Wrzeszczem.
- Dzięki tej inwestycji domykamy obwodnicę tramwajową Gdańska, która stanie się kluczowym elementem komunikacji dla południowych dzielnic miasta - powiedział Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki. - Szacujemy, że czas przejazdu z Piecek-Migowa do Wrzeszcza wyniesie zaledwie 12 minut. To konkretna oszczędność czasu, którą mieszkańcy będą mogli wykorzystać na sprawy naprawdę ważne.
W porach szczytu tramwaje na trasie GPW mają kursować co 5 minut i przewozić 2500 pasażerów na godzinę.
Jesienią br. miasto planuje zaprosić mieszkańców Gdańska do udziału w konsultacjach społecznych w celu omówienia organizacji budowy.
***
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot pośredniczył w ocenie, wyborze projektu i przyznaniu dofinansowania z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko.