Metropolitalne wiadomości

aktualności

Konkurs #MobilnaMetropolia. Elektryczna hulajnoga trafiła do gdańszczanki

Hulajnoga elektryczna, główna nagroda w konkursie #MobilnaMetropolia, jest już w rękach zwyciężczyni - pani Klaudii Kalinowskiej.  Świeżo upieczona młoda mieszkanka Gdańska, mama półrocznej córeczki, odbierając nagrodę w biurze OMGGS powiedziała, że wygrana jest dla niej zaskoczeniem i ogromną radością. Hulajnoga posłuży do rekreacyjnych przejażdżek, a po urlopie macierzyńskim - jako środek transportu do pracy z Moreny na Przymorze.

Konkurs przeznaczony był dla uczestników warsztatów online #MobilnaMetropolia, podczas których OMGGS zbierał informacje do opracowania Planu Zrównoważonej Mobilności (ang. SUMP). Zadanie konkursowe polegało na opisaniu największego problemu transportowego z regionu i wskazanie pomysłów na jego rozwiązanie.

Pani Klaudia nie spodziewała się wygranej, ale to właśnie jej odpowiedź komisja konkursowa oceniła jako najciekawszą.

- W warsztatach wzięło udział wiele osób z ogromną, profesjonalną wiedzą na temat transportu i mobilności, więc nie sądziłam, że mam szansę na wygraną - zdradziła nam pani Klaudia.

W konkursowej odpowiedzi opisała problem braku świadomości pracowników na temat alternatywnych możliwości dojazdu do pracy, co sprawia, że wybierają oni auto, przyczyniając się do korkowania miasta w godzinach szczytu. Rozwiązanie tego problemu? Pani Klaudia widzi to tak:

“Jesteśmy nowi w Gdańsku. Jutro pierwszy dzień w pracy - jak dojechać, żeby się nie spóźnić?! Na szczęście dostaliśmy z pracy i szkoły link do ciekawej mapki. Widzę swoje biuro oraz przedszkole córki wraz z opcjami dojazdu z dzielnicy, gdzie mieszkamy - i to z szacowanym czasem i kosztem! Miasto obliguje pracodawców do przesyłania takich informacji.
Pieszo (1,5 h), rower (30 min.), auto (15-30 min./parkowanie/opłaty), autobus (40 min./bilet). Każda opcja ma rekomendowaną trasę. Wybieram rower z siodełkiem, dzięki mapce wiem, gdzie mam “ciągłą” ścieżkę i nie muszę się zastanawiać nad trasą.
Mapa pokazuje też miasta obok Gdańska: o, gdy będziemy u dziadków, widzę że będziemy mogli dojechać autobusem. Od przystanku przy przedszkolu wyznaczono bezpieczną trasę dla dziecka, może iść sama! A ja na ostatni kilometr wezmę hulajnogę.
Gdyby tylko tak było... :)”

-Jestem przekonana, że gdyby pracodawcy podpowiadali swoim pracownikom, jakie mają możliwości dotarcia do zakładu bez stania w korkach, szybko i z pożytkiem dla zdrowia, spowodowałoby to zmianę nawyków transportowych i odkorkowanie miast - mówi pani Klaudia.

Pani Klaudia problemami związanymi z mobilnością zainteresowała się, kiedy zaczęła jeździć rowerem. Zaczęła wówczas zwracać uwagę na to, co należałoby poprawić w organizacji transportu nie tylko rowerowego, ale też zbiorowego i pieszego. Kiedy została mamą - spojrzała na te problemy z nowej perspektywy.

-Mam porównanie, bo miałam okazję mieszkać w Sopocie, Gdyni i  - od niedawna - w Gdańsku - mówi. - W Gdyni mogę pochwalić buspasy, w Gdańsku zaś sieć ścieżek rowerowych.

Kiedy na facebooku zauważyła wydarzenie zapowiadające warsztaty dla mieszkańców Trójmiasta #MobilnaMetropolia - zgłosiła się bez wahania. Spotkania w ramach warsztatów odbywały się online, na platformie zoom, z wykorzystaniem narzędzia MURAL. Pani Klaudia przyznała, że jest pod wrażeniem profesjonalnej organizacji spotkania. Jako fachowiec pracujący w dziale IT, pochwaliła też sprawne wykorzystanie narzędzia, dzięki któremu uczestnicy mogli dyskutować w małych grupach, w wirtualnych “pokojach” tematycznych.

-To były dwie godziny, podczas których nie tylko wskazałam problemy dotyczące transportu, ale też bardzo dużo się nauczyłam - powiedziała pani Klaudia.

Jeszcze raz gratulujemy wygranej!

SUMP i warsztaty dla mieszkańców
Biuro OMGGS wspólnie z ekspertami pracuje nad Planem Zrównoważonej Mobilności ang. SUMP - który wskaże kierunki planowania transportu poprawiającego bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców metropolii. Jednym z kluczowych elementów SUMP są informacje zebrane od mieszkańców, dlatego na przełomie maja i czerwca odbyło się 9 warsztatów online dla mieszkańców wszystkich metropolitalnych powiatów, na których zebrało się w sumie 300 osób. Mieszkańcy, eksperci, przedstawiciele stowarzyszeń, samorządowcy, radni i osoby odpowiedzialne w gminach za politykę transportową dyskutowali o: transporcie zbiorowym, ruchu pieszym i rowerowym, poruszaniu się̨ samochodem i parkowaniu, bezpieczeństwie ruchu drogowego, transporcie towarów, zarządzaniu mobilnością̨ oraz wizji rozwoju transportu i komunikacji miejskiej.

Przeczytaj relacje z warsztatów #MobilnaMetropolia >>>

  • GIWK