aktualności
Masz dofinansowanie z Unii Europejskiej? Masz obowiązek informowania o tym!
Tablice, plakaty, naklejki, prawidłowe logotypy, wydarzenia promocyjne, konferencje, komunikacja na stronach internetowych i w mediach społecznościowych - to obowiązek każdego podmiotu, który realizuje projekt z dofinansowaniem unijnym. O tym, że jest to potrzebne, ale i o tym, że nie jest to skomplikowane, dowiedziało się 69 uczestników szkolenia, zorganizowanego na ten temat przez Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot.
We wtorek, 10 czerwca 2025 roku, OMGGS zorganizował szkolenie online dotyczące obowiązków informacyjno-promocyjnych dla beneficjentów Funduszy Europejskich.
We wtorek, 10 czerwca 2025 roku, OMGGS zorganizował szkolenie online dotyczące obowiązków informacyjno-promocyjnych dla beneficjentów Funduszy Europejskich. Wzięło w nim udział 69 urzędników z metropolitalnych samorządów. Wydarzenie poprowadziła Martyna Sawicka, kierowniczka Referatu Informacji w Departamencie Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Dlaczego tak ważny jest obowiązek informowania przez beneficjentów o tym, że dany projekt jest realizowany z funduszy unijnych?
- Obowiązek informowania o wsparciu unijnym był zawsze. Obecnie jest to jeszcze bardziej wymagane, gdyż ma to związek z nowymi wytycznymi, które dotyczą projektów realizowanych w perspektywie finansowej na lata 2021-2027. Nie zastosowanie się do tego może zakończyć się pomniejszeniem dofinansowania nawet o 3% - informuje Martyna Sawicka.
Jak informować i robić to dobrze?
Głównym tematem szkolenia były obowiązkowe działania informacyjne i promocyjne beneficjentów, którzy realizują projekty z dofinansowaniem unijnym. Poruszono również kwestie sposobów na oznaczenie miejsca realizacji projektów oraz dokumentów i działań informacyjno-promocyjnych, jak i informacji na stronie internetowej i w mediach społecznościowych.
Głównym tematem szkolenia były obowiązkowe działania informacyjne i promocyjne beneficjentów, którzy realizują projekty z dofinansowaniem unijnym.
Martyna Sawicka omówiła wzory graficzne. Przedstawiła również niezbędnik beneficjenta w realizacji działań informacyjno-promocyjnych w projektach dofinansowanych z Funduszy Europejskich.
- Niezwykle ważna jest też kwestia dostępności przygotowywanych informacji dla osób ze szczególnymi potrzebami - zauważyła Martyna Sawicka. - Pamiętajmy też o prostym języku, jakim należy się komunikować - podkreśliła.
Choć wiedzy było dużo, to uczestnicy szkolenia dowiedzieli się również, gdzie szukać informacji dotyczących komunikowania o realizowanych projektach. Dowiedzieli się także, na co w praktyce zwracać uwagę przy realizacji projektu w kontekście komunikacji i jego widoczności.
Dofinansowania a social media
Jednym z poruszonych zagadnień była również kwestia oznaczeń w mediach społecznościowych. Każdy beneficjent perspektywy finansowej 2021-2027 ma obowiązek informacja o projekcie z dofinansowaniem również na Facebooku czy innych portalach społecznościowych. To nie tylko informacja o tym, co robi dana gmina, ale i obowiązek, z którego dany beneficjent jest rozliczany.
- Informując w mediach społecznościowych o realizacji projektu z unijnym, dofinansowaniem, rekomendujemy oznaczanie zarówno Instytucji Zarządzającej, czyli Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, jak i Pośredniczącej, czyli Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot - zaapelowała Martyna Sawicka. - To ważne zarówno w aspekcie informacyjnym, jak i promocyjnym, bo dzięki temu wiemy, co dzieje się u beneficjentów i możemy dzielić się tym dalej w sieci, zwiększając tym samym widoczność takich postów - podkreśliła.
OMGGS - komunikacja i dofinansowania
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot jest Instytucją Pośredniczącą, czyli taką, która koordynuje realizację części regionalnych projektów unijnych. Będą one realizowane w 46 metropolitalnych gminach i powiatach, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. ZIT to inwestycje i projekty, które rozwiązują problemy i odpowiadają na wyzwania nie tylko jednego miasta czy gminy, ale całej metropolii. Będą one finansowane z regionalnego programu unijnego, czyli z Funduszy Europejskich dla Pomorza (FEP).
Każdy beneficjent perspektywy finansowej 2021-2027 ma obowiązek informacja o projekcie z dofinansowaniem również na Facebooku czy innych portalach społecznościowych.
120 metropolitalnych projektów i inwestycji w nowej perspektywie
W nowej perspektywie unijnej na metropolitalne inwestycje ma zostać przeznaczonych ponad 780 mln zł. Dzięki tym pieniądzom 46 gmin i powiatów OMGGS planuje 120 projektów.
Będą to:
- budowa i przebudowa węzłów integracyjnych,
- wsparcie psychoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży,
- termomodernizacje prawie 100 szkół, przedszkoli i budynków komunalnych,
- powiększenie powierzchni zielonej,
- domy dziennego pobytu, świetlice i kluby dla seniorów,
- wsparcie dla imigrantów.
Na ten cel metropolia otrzyma pieniądze z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (708,43 mln zł) i Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (75,17 mln zł).
Dodatkowo w nowej perspektywie unijnej OMGGS planuje realizację pakiet 6 projektów transportowych w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę Klimat i Środowisko 2021-2027 z dofinansowaniem w wysokości 450 mln zł (m.in. nowa linia tramwajowa, buspasy i ścieżki rowerowe, węzły integracyjne).