Metropolitalne wiadomości

aktualności

Komisja ds. Administracji i Finansów

Nabór do gdyńskiej i gdańskiej grupy zakupowej przedłużony

Wspólne zakupy w ciągu 10 lat przyniosły metropolitalnym samorządom aż 150 mln zł oszczędności. W tym roku po raz 11 samorządy i podległe im jednostki z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot przystępują do 5 grup kupujących wspólnie energię elektryczną, gaz ziemny, olej opałowy, usługi pocztowe oraz paliwo. Rozpoczął się nabór do grupy koordynowanej przez Gdynię - na zakup rozdzielonej dostawy energii elektrycznej.

 

W grupie siła!

Jedno duże zamówienie i silniejsza pozycja negocjacyjna z dostawcami powoduje, że uzyskiwane ceny są dużo niższe, niż gdyby każda z gmin i jednostek robiła przetargi samodzielnie. Ma to szczególne znaczenie teraz, gdy ceny np. energii elektrycznej znacznie wzrosły, a samorządy i podległe im jednostki szukają oszczędności. Wspólne zakupy to nie tylko rabaty i niższe koszty zakupu materiałów i usług, ale także niższe koszty operacyjne związane z funkcjonowaniem działów zakupów, czy wymiana wiedzy na temat rynku i profesjonalnych zakupów.

O tym, że wspólne zakupy się opłacają, przekonały się w ciągu minionych 10 lat nie tylko samorządy zrzeszone w OMGGS, ale też jednostki im podległe, m.in. uczelnie, szpitale, biblioteki, Muzeum Zamkowe w Malborku, gdańskie ZOO, Port Lotniczy w Gdańsku, Muzeum Emigracji, PKA Sp. z o.o. i Teatr Miejski w Gdyni.

- Zaczynaliśmy od wspólnego przetargu tylko z gminami zrzeszonymi w Forum NORDA. Inicjatywa okazała się na tyle udana, że w kolejnych latach do grupy zakupowej dołączyło również miasto Gdańsk z częścią gmin ówczesnego Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego oraz Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. A potem Gmina Miasto Sopot, Gmina Nowy Dwór Gdański, Gmina Nowy Staw, oraz Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku – mówi wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka-Spychała. - Dzięki temu udaje nam się uzyskiwać coraz lepsze ceny, coraz więcej oszczędności - liczonych w milionach złotych. Tak wysoka oszczędność warta jest współdziałania. Co istotne, zrzeszamy nie tylko partnerów publicznych i to również pokazuje, że jest to bardzo korzystna opcja zakupowa.

 

Wspólne zakupy koordynowane przez Gdańsk i Gdynię

W ramach wspólnych zakupów w OMGGS na 2022 r.  powstały dwie grupy koordynowane przez Gdańsk i Gdynię.

Do 30 kwietnia - dłużej niż planowano - zainteresowane samorządy i podległe im jednostki mogą się zgłaszać do grupy koordynowanej przez Gdańsk. W tej grupie zakupy będą przeprowadzone na:

  • rozdzieloną dostawę energii elektrycznej (oddzielnie na dostawę i oddzielnie na przesył),
  • kompleksową dostawę energii elektrycznej,
  • dostawę oleju opałowego,
  • dostawę paliwa do samochodów służbowych,
  • świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym.

Z uwagi na sytuację epidemiczną i dużą liczbę uczestników grupy - do 30  kwietnia przesunięto też nabór do grupy koordynowanej przez Gdynię na:

  • rozdzieloną dostawę energii elektrycznej (oddzielnie na dostawę i oddzielnie na przesył).

  W grupie gdyńskiej zakupy będą przeprowadzone również na:

  • kompleksową dostawę gazu ziemnego - nabór ruszy niebawem.

Przetargi w obu grupach będą ogłoszone na przełomie czerwca i lipca. Zgodnie z przyjętym harmonogramem umowy pomiędzy zamawiającymi a wykonawcami, będą podpisywane na początku czwartego kwartału tego roku, by rzeczywista dostawa rozpoczęła się od 1 stycznia 2022 roku.

 

39 mln oszczędności w rok

Skala oszczędności jest imponująca. Samorządy i podmioty, które przystąpiły do wspólnych zakupów w 2021 roku zaoszczędzą 39 mln zł w porównaniu ze stawkami z cennika sprzedawców:

  • kompleksowa dostawa gazu ziemnego (oszczędność około 42%),
  • dostawa energii elektrycznej (oszczędność 36%),
  • dostawa paliwa (od 9 do 30 gr. na litrze - ok 90,8 tys. zł),
  • dostawa oleju opałowego (oszczędność 8,35%).

 

Metropolitalny program optymalizacji energii

Poza wspólnymi zakupami, metropolitalne samorządy mogą także skorzystać z programu optymalizacji rachunków za energię, realizowanego przez biuro OMGGS od 2019 r.  Dzięki analizie opłat w wybranych budynkach w 32 gminach udało się znaleźć do oszczędności przekraczające 3 mln zł w skali roku.

- Analizujemy opłaty za energię, parametry dystrybucji, w tym dobór taryf, mocy umownych, czy występujących przekroczeń mocy czynnej i biernej. Następnie przygotowujemy zalecenia dot. zmian grup taryfowych i innych parametrów dystrybucji, a także dokumenty do zakładu energetycznego, dzięki którym zmiany mogą być wprowadzane szybko. Do tej pory przeanalizowaliśmy punkty poboru w 32 samorządach. Wygenerowane oszczędności pozwolą na kompensację wzrostu kosztów dostawy energii elektrycznej, przynajmniej w zakresie wprowadzonej od 1 stycznia br. opłaty mocowej - mówi Mariusz Sadłowski, koordynator ds. energetyki i środowiska OMGGS.

Program optymalizacji w wariancie podstawowym nie wymaga przeprowadzenia żadnych dodatkowych inwestycji w samorządach, a pozytywnie wpływa na kondycję lokalnych budżetów. Zaoszczędzone środki samorządy przeznaczają na realizację ważnych celów publicznych, bieżących lub inwestycyjnych: remonty, budowa dróg rowerowych czy dodatkowe zajęcia szkolne.

  • GIWK