Metropolitalne wiadomości

aktualności

OMGGS wspiera rozwój technologii zielonej energii

Pojazdy napędzane biometanem będą w przyszłości bardziej popularne od samochodów elektrycznych? Według portalu  wysokienapiecie.pl - jest taka szansa. Zalet biometanu jest wiele, a jedną z nich jest możliwość transportu w formie skroplonej (bio-LNG). W ramach unijnego projektu Liquid Energy OMGGS analizuje m.in. możliwości wykorzystania bio-LNG właśnie jako źródła napędu do pojazdów.

 

 

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wraz z siedmioma partnerami z Polski, Niemiec i Litwy, w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg Południowy Bałtyk realizuje projekt pod nazwą Liquid Energy. Ideą projektu jest zaprezentowanie możliwości jakie daje wykorzystanie płynnego biogazu do produkcji czystej energii elektrycznej na potrzeby zasilania budynków, a także jako źródło napędu dla pojazdów. Ma on zachęcić do używania zielonych technologii, aby  zmniejszyć zanieczyszczenie w regionie Morza Bałtyckiego.

Jednym z pilotażowych projektów prowadzonych przez Instytut Morski Uniwersytetu Morskiego w Gdyni w ramach Liquid Energy jest stworzenie mobilnej stacji do tankowania bio-LNG. Dzięki tej innowacyjnej metodzie dystrybucji skroplonego biometanu możliwa byłaby sprzedaż małych ilości tego alternatywnego paliwa. Mobilna stacja do tankowania biometanu byłaby wygodną formą dostarczania paliwa dla pojazdów zasilanych tym gazem.

- Do tej pory LNG jest wykorzystywany głównie jako paliwo w ciężarówkach lub na promach - mówi Paweł Warszycki z Hanzeatyckiego Instytutu Przedsiębiorczości i Rozwoju Regionalnego przy Uniwersytecie w Rostocku, jednego z niemieckich partnerów projektu Liquid Energy. - Do tankowania służą zbiorniki o dużych czy wręcz ogromnych gabarytach. Aby móc wykorzystywać LNG i bio-LNG w mniejszej skali, np. jako paliwo w małych jednostkach pływających czy pojazdach potrzebne są nowe rozwiązania technologiczne.

Jest już opracowana technologia magazynowania bio-LNG w skali nano i mikro - przy czym skala nano oznacza tu pojemność ok. 600 litrów.  1 m3 LNG jest równy 600 Nm3 (metry sześcienne w warunkach normalnych) gazu ziemnego. Teraz czas na wykorzystanie tej technologii m.in. na potrzeby transportu.

Sytuacja tej branży jest o tyle niepokojąca, że - jak czytamy w artykule na portalu wysokienapiecie.pl - badania  pokazują ciągle występujący od 2014 roku wzrost emisji gazów cieplarnianych, transport zaś, zgodnie z danymi Europejskiej Agencji Środowiska, odpowiada aż za 27% emisji gazów cieplarnianych w Europie. Wykorzystanie biometanu jako ekologicznego zamiennika dla tradycyjnych paliw kopalnych, w formie biopaliwa jest więc szansą skutecznej dekarbonizacji tego sektora. Paliwo to może być uznane za negatywnie emisyjne. Jest też odnawialne, ponieważ może być pozyskiwane z surowców rolniczych, odchodów zwierzęcych oraz ścieków i organicznych odpadów.

OMGGS już od 2020 roku w ramach projektu Liquid Energy pracuje nad  analizami, których celem jest zbadanie m.in. możliwości wykorzystania skroplonego biogazu i gazu ziemnego, jako bio-LNG:

  • jako zapasowego źródła energii zasilającej sieci trolejbusowe (na potrzeby Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni),
  • jako ekologicznego paliwa dla tramwajów wodnych (na potrzeby Żeglugi Gdańskiej),
  • jako źródła wykorzystania odpadów do produkcji paliwa (dla Zakładu Utylizacyjnego w Gdańsku).

Czytaj więcej na temat projektu Liquid Energy >>

Bio-LNG jest bardzo dobrym rozwiązaniem w przypadku braku sieci gazowej.  Przewiduje się, że w przyszłości lokalne  biogazownie będą wyposażone w  infrastrukturę do skraplania gazu i przewożenia go w małych zbiornikach np. 600-litrowych. W ten sposób gospodarstwo nie tylko zapewni sobie czystą energię (czy to w postaci energii elektrycznej, cieplnej, czy paliwa), ale też będzie mogło czerpać zyski z jej sprzedaży.

Jak zauważa portal wysokienapięcie.pl, obecnie pełen potencjał biometanu jako paliwa alternatywnego nie jest wykorzystywany, a regulacje prawne na poziomie unijnym nie są wystarczające. “Jeżeli chodzi o Polskę, Ministerstwo Klimatu i Środowiska nadal nie opublikowało projektu systemu wsparcia dla biometanu, tak ważnego dla przetrwania sektora paliwowego” - czytamy.

Czytaj cały artykuł: Biometan wciąż niewykorzystaną szansą na dekarbonizację transportu w UE

Projekt Liquid Energy jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

 

 

  • GIWK