Metropolitalne wiadomości

aktualności

Radni Gdańska pytają o MEVO 2.0. Odpowiadamy

Podczas sesji Rady Miasta Gdańska 27 kwietnia 2023 roku Kazimierz Koralewski, radny PiS pytał o MEVO 2.0:

  • Czy operator systemu roweru miejskiego MEVO dysponuje niezbędną liczbą stacji ładowania baterii, które umożliwią sprawne funkcjonowanie systemu?
  • Czy aplikacja umożliwia kontrolę nad użytkowaniem i lokalizacją rowerów tak, by zabezpieczyć ich dostępność na całym obszarze działania systemu?
  • Czy jest robione wszystko, by start systemu MEVO 2.0 był mniej chaotyczny, niż poprzednio?
  • Na stacjach MEVO obecnie zostawiane są rowery prywatne. Czy jak rower Mevo ruszy i będą tam pozostawiane rowery miejskie, prawdą jest, że prywatni właściciele będą karani?

Prezentujemy odpowiedzi na powyższe pytania:

Projektując MEVO 2.0 szczegółowo określiliśmy liczbę  punktów ładowania czy punktów serwisowych, dbając o ich rozproszenie, tak by działania operacyjne nie były scentralizowane. W poprzedniej edycji baterie i rowery rozwożone były z centralnego magazynu w Gdańsku. W nowej umowie każda gmina będzie miała swój punkt ładowania, np. w Pruszczu Gdańskim będą 3 punkty, w Gdańsku 23. Łącznie w systemie jest 51 punktów ładowania.

Na dzień 28.04 40 - odebrane są wszystkie stacje postoju oraz większość (35) stacji ładowania sprawdzonych w ramach testów wewnętrznych. Odbiory nadal trwają, a ich zakończenie planowane jest na początek maja.

Chcielibyśmy podkreślić, że wymiana baterii jest już standardem na rynku jednośladów, zarówno hulajnóg i rowerów. Technologia pozwala zrobić to łatwo i szybko. Widzimy również, że świetnie na Pomorzu rozwijają się systemy wynajmu hulajnóg elektrycznych i operatorzy takich systemów nie mają problemów z obsługiwaniu systemów pod względem ręcznej wymiany baterii.

Zgodnie z umową, wykonawca przekazuje nam cały system do nadzoru, który 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu jest dla OMGGS dostępny i mamy możliwość sprawdzania usterek, liczby i lokalizacji rowerów, użytkowników i wszelkich możliwych danych w czasie rzeczywistym. Nie jesteśmy skazani tylko na raporty przekazane przez operatora.

Wprowadziliśmy również wieloetapowy okres testowy, żeby wszystkie możliwe wady wyszły na jaw jeszcze przed udostępnieniem mieszkańcom Metropolii całej floty rowerów. Każdy nowy produkt czy usługa ma taki okres, nie jest od razu idealna. Tym bardziej produkt tak innowacyjny jak MEVO.

Zgodnie z umową, wszystkie ewentualne problemy ujawnione podczas testów mają być naprawione przez wykonawcę. Nie płacimy operatorowi dopóki wszystko nie będzie funkcjonowało prawidłowo. OMGGS nie zaakceptuje systemu oraz nie odda go do użytku, jeśli nie będzie spełniał wymagań.

Nieprawdą jest, że osoby pozostawiające rowery prywatne na stacjach Mevo będą karane. W przypadku, kiedy będą one zastawiane rowerami prywatnymi, rower miejski będzie można zostawić w pobliżu stacji, w odległości do pięciu metrów. Takie pozostawienie Mevo będzie uznawane za prawidłowe. Jeśli zdarzyłoby się, że pięć metrów będzie za mało, wystarczy zrobić zdjęcie i przesłać je do operatora, a kara za nieprawidłowe parkowanie zostanie anulowana.

  • GIWK