aktualności
Gdańsk i Sopot z unijnym wsparciem na nowe trasy rowerowe i infrastrukturę miejską
Gdańsk i Sopot podpisały umowy na realizację projektów w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS). Dzięki dofinansowaniu z Funduszy Europejskich w wysokości blisko 40 mln zł, w obu miastach powstaną nowe trasy rowerowe, w Gdańsku dodatkowo chodniki, stojaki rowerowe, a także nowoczesne rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo i komfort mieszkańców, takie jak monitoring, sygnalizacja świetlna i oświetlenie.
Gdańsk i Sopot podpisały umowy na realizację projektów w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Na zdj. od lewej: Marcin Skwierawski, wicemarszałek Województwa Pomorskiego, Michał Banacki, wiceprezydent Sopotu, Piotr Grzelak, Z-ca Prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki.
Uroczyste podpisanie obu umów odbyło się podczas największej konferencji rowerowej Velo-city 2025, która jeszcze do jutra (13 czerwca) odbywa się w Gdańsku.
- Dzisiejsza umowa to ważny krok dla Gdańska i całej metropolii. Dzięki niej łączymy górny taras miasta z dolnym poprzez nowe osie komunikacyjne. W trzech lokalizacjach powstaną wkrótce trasy rowerowe o charakterze ekostrad, które ułatwią codzienne poruszanie się – zwłaszcza z górnych dzielnic do centrum - mówi Piotr Grzelak, Z-ca Prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki.
Chodzi m.in. o drugi odcinek trasy wzdłuż alei Armii Krajowej – od Sikorskiego do Błędnikowej, leśny odcinek ulicy Słowackiego oraz połączenie wzdłuż buspasa na ulicy Spacerowej – między Osową a Oliwą. Te inwestycje umożliwią szybki i wygodny przejazd bez samochodu.
- Podpisanie umowy właśnie teraz, podczas trwającej konferencji Velo-city, ma szczególne znaczenie. Takie wydarzenia są dla nas dodatkową motywacją do wyznaczania sobie ambitnych celów. Już kilka lat temu w Gdańsku postawiliśmy na rozwój alternatywnych środków transportu – nie tylko rowerów, ale także urządzeń transportu osobistego, jak hulajnogi elektryczne. Wierzymy, że to realna konkurencja dla samochodów i krok w stronę bardziej zrównoważonej mobilności - podkreśla Piotr Grzelak.
Miliony na mobilność i ekologię
W ramach programu „Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027” Gdańsk otrzymał 35 mln zł, a Sopot 4,4 mln zł dofinansowania unijnego na projekty wspierające zrównoważoną mobilność. Inwestycje obejmują budowę i modernizację tras rowerowych, nowe chodniki, ławki, kosze na śmieci oraz infrastrukturę poprawiającą bezpieczeństwo, jak nowe oświetlenie i sygnalizacja świetlna. Projekty te są częścią pakietu inwestycji realizowanych w metropolitalnych samorządach w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Gdańsk i Sopot podpisały umowy na realizację projektów w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Na zdj. Marcin Skwierawski, wicemarszałek Województwa Pomorskiego.
- Podpisaliśmy dziś kolejną ważną umowę – duże środki popłyną do metropolii, do Sopotu i Gdańska. To nie tylko konkretna inwestycja, ale też symboliczny moment, zwłaszcza że odbywa się podczas konferencji Velo-city. Można powiedzieć – trochę z przymrużeniem oka – że Pomorze naprawdę stoi rowerami - komentuje Marcin Skwierawski, wicemarszałek Województwa Pomorskiego. - Jeśli spojrzymy na skalę inwestycji w infrastrukturę rowerową, to są to liczby robiące ogromne wrażenie. W ramach polityki mobilności w województwie przeznaczyliśmy już blisko 350 mln zł na drogi rowerowe, a kolejne 120 mln zł mamy zarezerwowane – zarówno na trasy turystyczne, jak i codzienne dojazdy, z których korzystają mieszkańcy - podkreśla wicemarszałek Województwa Pomorskiego.
Gdańsk i Sopot podpisały umowy na realizację projektów w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
Jak mówi Marcin Skwierawski, to projekt, który otwiera nowe horyzonty.
- Co ważne, drogi rowerowe generują realne korzyści gospodarcze – według danych naszego Departamentu Turystyki, w 2024 roku przedsiębiorcy działający przy trasach rowerowych odprowadzili do budżetu aż 12 mln zł z tytułu podatku CIT. To pieniądze, które wracają do samorządów – także do budżetu województwa – i mogą być dalej inwestowane - zdradza Marcin Skwierawski i dodaje:
- Na koniec ciekawostka: fragment trasy R10 w okolicach Władysławowa zanotował w 2024 roku rekordową liczbę przejazdów – blisko 285 tysięcy użytkowników rocznie. To liczba, którą z dumą możemy pokazywać jako przykład sukcesu naszej wspólnej polityki rowerowej - uważa wicemarszałek Województwa Pomorskiego.
Gdańsk: Nowe ekostrady i połączenia rowerowe
W Gdańsku powstanie kilka kluczowych tras rowerowych, które połączą różne dzielnice miasta, ułatwiając mieszkańcom codzienne podróże. Wśród inwestycji znalazły się:
- Rozbudowa ul. Kartuskiej: trasa rowerowa o długości 3,43 km połączy dzielnice Jasień, Kokoszki, Migowo, Siedlce i Wzgórze Mickiewicza.
- Ekostrada wzdłuż ul. Słowackiego: 3,5-kilometrowy odcinek leśny połączy Matarnię z Brętowem.
- Ekostrady w ciągu al. Armii Krajowej: dwa etapy (Węzeł Groddecka oraz odcinek od Sikorskiego do Łostowickiej) zapewnią szybkie połączenia dla rowerów i hulajnóg, integrując dzielnice Ujeścisko, Chełm i Wzgórze Mickiewicza.
- Ekostrada wzdłuż ul. Spacerowej: 5-kilometrowa trasa połączy Dolinę Rynarzewską z Osową, z alternatywnym wariantem przez ul. Jednorożca.
Każda z tras będzie wyposażona w chodniki, stojaki rowerowe, ławki, kosze na śmieci, a także monitoring i nowoczesne oświetlenie, co zwiększy komfort i bezpieczeństwo użytkowników.
Sopot: Modernizacja i nowe trasy rowerowe
Sopot zainwestuje 4,4 mln zł w przebudowę istniejącej 930-metrowej drogi rowerowej wzdłuż ul. Łokietka (od ul. Langiewicza do Placu Dwóch Miast) oraz w budowę nowej, 180-metrowej trasy na odcinku od ul. Langiewicza do ul. Jana z Kolna. Inwestycje te poprawią dostępność rowerową w mieście, zachęcając mieszkańców do wyboru ekologicznych środków transportu.
Gdańsk i Sopot podpisały umowy na realizację projektów w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
– O godzinie 12:00 podpisaliśmy bardzo ważną umowę – 4,3 mln złotych na renowację istniejącej ścieżki rowerowej oraz budowę nowego odcinka wzdłuż ulicy Łokietka w Sopocie - mówi Michał Banacki, wiceprezydent Sopotu. - Dzięki tym środkom wypełnimy dotychczasową lukę między Gdańskiem a Sopotem. Powstanie świetna alternatywa dla tych, którzy codziennie przemieszczają się między naszymi miastami na trasie północ–południe - podkreśla.
Ta nowa trasa stanie się uzupełnieniem dla bardzo popularnej, nadmorskiej ścieżki R10, szczególnie obleganej w sezonie letnim.
- Cieszymy się z pozyskanych funduszy unijnych i mamy nadzieję, że prace rozpoczną się jeszcze w tym roku – a jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zakończą się na przełomie tego i przyszłego roku - podsumowuje Michał Banacki.
ZIT OMGGS: Wspólne projekty dla metropolii
Podpisane umowy to efekt porozumienia z lutego 2024 roku między OMGGS a Urzędem Marszałkowskim, które potwierdziło rolę Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot jako Instytucji Pośredniczącej w realizacji ZIT. W nowej perspektywie unijnej 2021-2027 metropolia koordynuje 120 projektów o łącznej wartości 780 mln zł, z czego prawie 280 mln zł ma być przeznaczone na projekty związane z mobilnością: budowa nowej linii tramwajowej, budowa 7 nowych i rozbudowa 10 węzłów integracyjnych, ponad 50 km nowych dróg rowerowych oraz nowe buspasy.
Oprócz inwestycji w mobilność, samorządy OMGGS zrealizują projekty termomodernizacji budynków użyteczności publicznej, projekty klimatyczne, a także te dotyczące wsparcia dla seniorów i imigrantów oraz budowy i rozbudowy węzłów integracyjnych. Te działania wpisują się w Strategię Rozwoju Ponadlokalnego OMGGS do 2030 roku, która stawia na zrównoważony rozwój i poprawę jakości życia w regionie.
Gdańsk i Sopot podpisały umowy na realizację projektów w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Na zdj. Michał Glaser, Prezes Zarządu OMGGS.
- Metropolia to współpraca metropolitalna, to rower MEVO, najnowocześniejszy rower publiczny w Europie. Metropolia to transport i mobilność, metropolia to sieć węzłów przesiadkowych, miejsc gdzie autobusy tramwaje i pociągi łączą się z ważnymi centrami w naszych miejscowościach. Dziś rozpoczynamy serię podpisywania 20 projektów europejskich na kwotę 280 milionów złotych łącznie. Pierwsze dwa to projekty w Gdańsku i w Sopocie. To konkretne efekty metropolitalnej współpracy i zapowiedź kolejnych, ambitnych inwestycji w zrównoważony transport - mówi Michał Glaser, Prezes Zarządu OMGGS.
Więcej informacji o projektach OMGGS znajdziesz na: www.metropoliagdansk.pl.