Metropolitalne wiadomości

aktualności

Zespół Doradców Gospodarczych TOR wykonana analizę kosztową komunikacji publicznej w metropolii

Kilkunastu operatorów i wykonawców, dziesiątki taryf biletowych, tysiące zatrudnionych kierowców, motorniczych i innych pracowników oraz roczne budżety liczone w setkach milionów złotych - to rzeczywistość pomorskiego transportu publicznego. Po to, by Związek Metropolitalny zoptymalizował publiczny transport,  potrzebna jest analiza tego, co mamy dziś. Krok ku temu został już wykonany.  

Podpisanie umowy z Zespołem Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o. w Warszawie, na opracowanie dokumentu pn. „Koncepcja systemu integracji Publicznego Transportu Zbiorowego (PTZ) wraz z analizą kosztów i przychodów”. Na zdj. od lewej: Maciej Mysona, Pełnomocnik Zarządu TOR, Michał Glaser-Prezes Zarządu OMGGS i Joanna Bogdziewicz-Wróblewska, Wiceprezes Zarządu OMGGS. 

 

W środę, 4 czerwca, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot podpisał umowę z Zespołem Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o. w Warszawie, na opracowanie dokumentu pn. „Koncepcja systemu integracji Publicznego Transportu Zbiorowego (PTZ) wraz z analizą kosztów i przychodów”.

Co będzie zawierać opracowanie? Między innymi analizę i uzupełnienie diagnozy systemu transportu zbiorowego, analizę finansową kosztów związanych z organizacją transportu publicznego w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot, wyznaczenie obszaru funkcjonowania metropolitalnego zarządu transportu, modele integracji PTZ w zakresie współpracy MZT i jednostek samorządu terytorialnego  oraz integracji taryfowo-biletowej wraz z wieloletnią prognozą skutków finansowych.

Czemu będzie służyć ta analiza?

Zostanie wykorzystana w celu sprawnego wdrożenia zapisów procedowanego obecnie przez rząd projektu ustawy o związku metropolitalnym w woj. pomorskim. Posłuży też zmianie niektórych innych ustaw. Informacje zebrane w ramach tej analizy są niezbędne do tego, by sprawnie zorganizować system  transportu publicznego na poziomie metropolitalnym.

By wiedzieć, jak teraz funkcjonuje transport publiczny

Metropolia pomorska to obecnie wiele różnych instytucji, organizujących publiczny transport zbiorowy na terenie gmin. Dlaczego potrzebuje opracowania właśnie teraz?

- Opracowanie dotyczy zarówno analizy kosztów jak i danych, gromadzonych przez główne zarządy transportu na terenie metropolii. Dokument będzie jednym z niezbędnych elementów w procesie przygotowawczym do utworzenia przyszłego Związku Metropolitalnego i jednego zarządu transportu w tym Związku - informuje Maciej Jendryczka, koordynator ds. transportu i mobilności w OMGGS. 

Opracowanie ważne dla ustawy metropolitalnej

Aby taki jeden, metropolitalny zarząd transportu mógł powstać, wymagane jest poznanie - w sposób możliwie najbardziej szczegółowy - zasad funkcjonowania dotychczasowych zarządów transportu publicznego na poziomie finansowym.

- Opracowanie pomoże też w odpowiedzi na pytanie, jakie skutki spowoduje wprowadzenie różnych modeli taryf i ujednolicenie systemu ulg w publicznym transporcie zbiorowym. Zaproponuje też rekomendacje, jak gromadzić dane finansowe i funkcjonalne, związane z zarządzaniem publicznym transportem zbiorowym w przyszłości. Przede wszystkim zaś - te szczegółowe analizy są wymagane w procesie legislacyjnym ustawy metropolitalnej dla Pomorza, aby w momencie uchwalenia przygotowanie do utworzenia związku metropolitalnego było merytorycznie jak najpełniejsze - puentuje Maciej Jendryczka.

  • GIWK
  • MZK Wejherowo
  • Gdańskie Wodociągi
  • Grupa GPEC
  • Olivia Business Centre
  • Zakład Utylizacyjny
  • Energa
  • Inkubator Starter
  • GDANSK LECH WALESA AIRPORT
  • Rumia Invest
  • Związek Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita
  • Port Czystej Energii
  • Polsat Plus Arena Gdańsk
  • AQUA SOPOT