Metropolitalne wiadomości

aktualności

Liquid Energy, czyli zielone technologie w metropolii

 

Na ulice Trójmiasta po raz pierwszy wyjechała mobilna stacja do tankowania ekologicznego paliwa - skroplonego gazu LNG i biogazu bioLNG. Premiera tego prototypowego pojazdu odbyła się 16 maja podczas wizyty studyjnej w ramach unijnego projektu Liquid Energy. Partnerzy projektu z Polski, Litwy i Niemiec pracują nad zielonymi technologiami, które mają zachęcić do zastąpienia  tradycyjnego paliwa mniej emisyjnym paliwem gazowym.

Specjaliści z zakresu energetyki, transformacji ekologicznej, zielonego ładu, a także branży paliwowej z Niemiec, Polski i Litwy spotkali się  w Gdańsku w ramach wizyty studyjnej projektu Liquid Energy. Projekt ma na celu zmniejszenie zanieczyszczenia w regionie Morza Bałtyckiego. Chodzi o to, aby zachęcić do zastąpienie paliwa tradycyjnego paliwem bezpieczniejszym dla klimatu. Projekt jest realizowany przez 8 partnerów oraz 21 organizacji stowarzyszonych w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg Południowy Bałtyk 2014-2020. 

- Ten projekt pokazuje jak ważna jest współpraca międzynarodowa, łączenie kompetencji i wiedzy ponad granicami i zderzanie ze sobą profesjonalistów z różnych branż. Pokazujemy nie tylko teorię, ale przede wszystkim gotowe do wdrożenia projekty, które wpływają na życie zwykłych ludzi i zmieniają świat. Dokładamy też cegiełkę do przemian energetycznych i do tego, by nasze europejskie gospodarki były bardziej zielone i przyjazne środowisku, co jest niezwykle ważne w dzisiejszych dynamicznych czasach - mówi Paweł Warszycki z Hanzeatyckiego Instytutu Przedsiębiorczości i Rozwoju Regionalnego przy Uniwersytecie w Rostocku, jednego z niemieckich partnerów projektu Liquid Energy.

 

PIERWSZE SPOTKANIE OFFLINE I WIELKA PREMIERA

Dwudniowa wizyta studyjna (16-17 maja) to pierwsze spotkanie partnerów Liquid Energy “na żywo”. Do tej pory, przez ponad dwa lata trwania projektu, z powodu pandemii spotkania odbywały się online.

- Podczas wizyty studyjnej, oprócz poruszonych tematów w kwestii realizacji projektu, po raz pierwszy na ulicach Trójmiasta pojawiła się mobilna stacja do tankowania skroplonego metanu, powstałego z  gazu ziemnego (LNG) lub biogazu (bioLNG) - dodaje Paweł Warszycki. - Ten innowacyjny prototyp pokazał, jak może wyglądać technologia do dystrybucji ciekłego metanu jako alternatywnego źródła energii w mikroskali.

 

Na zdjęciu partnerzy projektu na tle mobilnej stacji tankowania LNG lub bioLNG.

 

Mobilna stacja tankowania LNG lub bioLNG, o zaledwie 3,5-tonowej dopuszczalnej masie całkowitej  to absolutna nowość na rynku dystrybucji paliw. 

- Dzięki niej możliwe będzie zastosowanie bioLNG i LNG np. jako źródła napędu pojazdów w lokalnym transporcie publicznym czy jako źródła czystej energii w zakładach produkcyjnych i biurowcach - mówi Grażyna Pazikowska-Sapota z Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, lidera projektu Liquid Energy, na zamówienie którego została wykonana stacja.

 

Na zdjęciu mobilna stacja tankowania zbudowana w ramach projektu Liquid Energy na tle biurowców w Oliwie w Gdańsku. 

 

Mobilna stacja jest już prawie gotowa. Zamontowano m.in. “serce” stacji, czyli pojemnik kriogeniczny nowej generacji (bezpróżniowy). Wykonawcy czekają jeszcze na części, których  dostawa opóźnia się z powodu wojny na Ukrainie.  Miały zostać wyprodukowane w Zakładach Azowstal w oblężonym przez rosyjskie wojska Mariupolu.
 

METROPOLITALNE ZIELONE ANALIZY

Drugiego dnia wizyty studyjnej partnerzy projektu obejrzeli system odgazowania składowiska odpadów w Zakładzie Utylizacyjnym w Gdańsku. Na zlecenie OMGGS specjaliści badają możliwość wykorzystania LNG i bioLNG pozyskiwanego z odpadów w Zakładzie Utylizacyjnym do produkcji paliwa. Specjaliści nie mają wątpliwości, że przed LNG jako źródłem napędu pojazdów jest przyszłość.

- Pojawia się coraz więcej stacji tankowania LNG, coraz więcej samochodów ciężarowych jest zasilanych LNG - mówił Grzegorz Orzeszko, prezes ZU w Gdańsku. - Rynek dąży do rozwoju tego nośnika energii, który jest w wielu przypadkach tańszym rozwiązaniem, niż paliwa konwencjonalne.

 

Na zdjęciu partnerzy projektu Liquid Energy podczas wizyty studyjnej w Zakładzie Utylizacyjnym w Gdańsku. 

 

Eksperci OMGGS prowadzą również analizy, których celem jest zbadanie możliwości wykorzystania LNG/bioLNG jako zapasowego źródła energii zasilającej sieci trolejbusowe (na potrzeby Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni) i jako ekologicznego paliwa dla tramwajów wodnych (na potrzeby Żeglugi Gdańskiej).

 

PROTOTYPOWE INWESTYCJE PARTNERÓW PROJEKTU

W ramach projektu Liquid Energy powstają też prototypowe inwestycje w Szczecinie i w Rostocku. W Szczecinie silnik małego statku Magda I jest dostosowywany do zasilania LNG lub bioLNG. Będzie pierwszą w tej części Europy tak małą jednostką zasilaną paliwem gazowym. W Rostocku powstaje system oparty na ogniwie paliwowym, wykorzystującym bio-LNG do dostarczania energii elektrycznej i ciepła w budynkach biurowych i mniejszych zakładach produkcyjnych.

 

Projekt Liquid Energy jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Więcej informacji o projekcie: https://www.l-energy.org 

 

 

 

 

 

 

  • GIWK