Metropolitalne wiadomości

aktualności

Komisja ds. Infrastruktury i Środowiska

Piąty węzeł w tym roku dla mieszkańców metropolii

Oddaniem do użytku tunelu pod torami kolejowymi przy ul. Kwiatowej zakończyła się budowa węzła przesiadkowego w Wejherowie. To 14 z 26 tego typu obiektów budowanych na terenie metropolii przekazany do użytkowania mieszkańców. Wartość wszystkich inwestycji to 750 mln zł, z czego 330 mln to dofinansowanie z UE. Budowane w 20 miastach i gminach Pomorza centra przesiadkowe mają zachęcić mieszkańców metropolii do korzystania z transportu zbiorowego.

Na zdjęciu przejazd pod torami kolejowymi wraz z chodnikiem i drogą rowerową. 

 

Jedna z największych inwestycji w historii miasta

Budowa węzła przesiadkowego Kwiatowa to jedna z największych inwestycji w historii miasta, która przyczynia się do poprawy ruchu drogowego w Wejherowie. Głównym celem projektu jest stworzenie sprzyjających warunków, by mieszkańcy przesiadali się z samochodów do  transportu zbiorowego. W ramach inwestycji w Wejherowie zbudowano przejazd pod torami kolejowymi wraz z chodnikiem dla pieszych i drogą rowerową. Bezkolizyjne połączenie północnej części miasta z południową ułatwi przemieszczanie się oraz skróci drogę dojazdową do dworca kolejowego. Poza budową tunelu całkowicie przebudowano układ drogowy przy dworcu PKP. Zmodernizowano skrzyżowania, ulice, chodniki oraz drogi powiązane z ulicą Kwiatową, jak również całą infrastrukturę podziemną: sieć kanalizacji deszczowej, sanitarnej, wodociągowej i gazowej. Zbudowano drogi rowerowe, zatoki autobusowe, pojawiło się nowe oświetlenie uliczne oraz monitoring. 


- Zmieniamy Wejherowo w dobrym kierunku. Ta inwestycja połączyła dwie części miasta. Teraz bez problemu może przejechać straż pożarna, autobusy czy pogotowie. Jest to jedna z najdroższych inwestycji drogowych w historii miasta, długo wyczekiwana i bardzo potrzebna - mówił Krzysztof Hildebrandt, prezydent Wejherowa.


W ramach projektu w kwietniu br. udostępniono wielofunkcyjny parking na 172 miejsca połączony z istniejącym przejściem do dworca kolejowego. Przebudowano także zejścia do tunelu dla pieszych oraz zamontowano windy. Nie zapomniano o rowerzystach, dla których powstała wiata oraz stojaki na 48 rowerów. Zadbano o ławki, kosze śmietnikowe i zieleń uliczną. Całkowity koszt projektu to prawie 26,9 mln zł, w tym 18,25 mln pochodzi ze środków europejskich.

Na zdjęciu: od lewej Jacek Gafka, przewodniczący Rady Miasta Wejherowo, Krzysztof Hildebrandt, prezydent Wejherowa, Mieczysław Struk, marszałek woj. pomorskiego, Jacek Thiel, wicestarosta powiatu wejherowskiego.

 

Współpraca metropolitalna i unijne dotacje dla Wejherowa


W ramach współpracy metropolitalnej i dzięki unijnym dotacjom w Wejherowie powstał nie tylko węzeł integracyjny, ale także przeprowadzana jest rewitalizacja Śródmieścia oraz termomodernizacja budynków komunalnych. W sumie dofinansowanie unijne metropolitalnych projektów realizowanych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Wejherowie wynosi ponad 40 mln zł.


- W Wejherowie za blisko 24 mln zł  (19 mln z UE) rewitalizowane jest Śródmieście miasta. Na potrzeby Klubu Integracji Społecznej zaadaptowano lokal przy Kopernika 22, zmodernizowano Park nad rzeką Cedron, trwają prace przy zagospodarowaniu Parku Kaszubskiego, wyremontowano 8 elewacji budynków wspólnot mieszkaniowych, powstają ciągi pieszo-rowerowe oraz zielone podwórka. Za blisko 4 mln zł przeprowadzana jest również kompleksowa termomodernizacja 13 budynków komunalnych - mówi Michał Glaser, Prezes Zarządu OMGGS.

 

Metropolitalne węzły przesiadkowe

Węzeł w Wejherowie jest jednym z 26 tego typu obiektów realizowanych z funduszy unijnych na terenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Wartość wszystkich inwestycji to 750 mln zł, z czego 330 mln to dofinansowanie z UE. Budowane w 20 miastach i gminach Pomorza centra przesiadkowe mają zachęcić mieszkańców metropolii do korzystania z transportu zbiorowego. Łącznie przy 26 węzłach dostępnych będzie ok. 3000 miejsc postojowych dla samochodów oraz ok. 2500 miejsc dla rowerów, a także nowe zatoki autobusowe, drogi dojazdowe, w tym ponad 100 km dróg rowerowych. W ramach inwestycji transportowych modernizowane są również dworce i przystanki kolejowe. Kupowane są nowe autobusy, trolejbusy i tramwaje.

Dotychczas do użytku mieszkańców oddano 14 z 26 metropolitalnych węzłów integracyjnych: Gołubie w Stężycy, Gościcino w Gminie Wejherowo, węzły w Kartuzach, Redzie, Nowym Dworze Gdańskim, Sierakowicach, Pszczółkach, Pucku, Somoninie, Tczewie, węzeł Cieplewo w gminie Pruszcz Gdański, Rębiechowo w zakresie będącym po stronie Gminy Miasta Gdańska, węzeł Ujeścisko w Gdańsku oraz „Kwiatowa” w Wejherowie.


W 2020  roku do użytku zostało oddanych 5 węzłów przesiadkowych w metropolii.  Rok rozpoczęliśmy oddaniem węzła w Redzie (styczeń), a kończymy zakończeniem inwestycji w Wejherowie. Po drodze oddaliśmy węzeł w Pucku (lipiec), a w listopadzie w Somoninie i Tczewie.

 

 

 

  • GIWK